Światłoterapia to dział fizykoterapii, w którym do celów leczniczych wykorzystuje się promieniowanie podczerwone, widzialne i ultrafioletowe.

Podczas naświetlania dochodzi do nagrzania tkanek, przez co uaktywniają się procesy przekrwienia nawet w głębokich, chorobowo zmienionych miejscach. Można w ten sposób uzyskać miejscową poprawę ukrwienia oraz pobudzić procesy metaboliczne. Naświetlanie przeprowadzane w seriach – dzięki podwyższeniu progu odczuwania bólu – działa również przeciwbólowo.

W światłoterapii wykorzystywane są lampy sollux.

Przed rozpoczęciem naświetlania wymagane jest dokładne oczyszczenie i wysuszenie skóry, by tkanka równomiernie się rozgrzewała.

Najlepsze rezultaty osiągane są wtedy, gdy pacjent w czasie zabiegu odczuwa przyjemne ciepło.

Stosowanie w światłoterapii filtrów o różnej barwie rozszerza zakres możliwości leczniczych lampy typu sollux:

• filtr czerwony intensyfikuje procesy utleniania, a przez to np. likwiduje stany zapalne,
  • filtr żółty jest wykorzystywany m.in. w leczeniu zapalenia spojówek,
  • filtr niebieski np. zmniejsza nerwobóle i dolegliwości odczuwane w obrębie mięśni.

Wskazania

M.in. przewlekłe stany zapalne układu ruchu, dawne zmiany pourazowe, nerwobóle, zespoły bólowe kręgosłupa, zapalenie zatok.

Przeciwwskazania

M.in. czynna gruźlica płuc, niewyrównane wady zastawkowe, skłonność do krwawień, miesiączka, nadciśnienie tętnicze, ciąża, zaawansowana miażdżyca naczyń krwionośnych oraz niewydolność krążenia.

Bezwzględne przeciwwskazania

M.in. niskie ciśnienie krwi, nowotwory, niewydolność krążenia, miażdżyca, nadczynność tarczycy, obrzęki pochodzenia krążeniowego, skłonności do krwawień, zakrzepowe zapalenie żył, ostre stany zapalne.