Endoprotezoplastyka stawu biodrowego to inaczej endoplastyka lub alloplastyka. Jest to operacja chirurgiczna, w czasie której dokonuje się częściowej lub całkowitej wymiany stawu biodrowego. Zmieniony chorobowo element jest wycinany, a w jego miejsce jest wstawiany sztuczny – endoproteza stawu biodrowego lub jego fragmentu. Taki zabieg przeprowadza się w chorobie zwyrodnieniowej biodra oraz po złamaniu kości w okolicy stawu biodrowego.

Przygotowanie do operacji

Zabieg chirurgiczny ma na celu wyeliminowanie bólu i przywrócenie sprawności, ale wiąże się z czasowym, znacznym osłabieniem mięśni oraz zaburzeniem chodu. By pacjent po operacji odzyskał swobodę ruchu i na długo zachował zdrowie, powinien poddać się rehabilitacji jeszcze przed wizytą w szpitalu.

Fizjoterapia (zarówno zabiegi manualne, jak i ruchowe) poprzedzająca zabieg endoplastyki ma na celu:

• złagodzenie bólu towarzyszącego chorobie stawu biodrowego,
  • przygotowanie organizmu do okresowego unieruchomienia po operacji biodra,
  • uzyskanie wiedzy na temat postępowania bezpośrednio po operacji.

Usprawnianie po operacji

Endoproteza stawu biodrowego w istotny sposób zmienia życie pacjentów. Chcąc cieszyć się przez długie lata pozytywnymi efektami zabiegu, muszą oni stosować się do kilku ważnych zasad. Z jednej strony powinni oszczędzać staw i zapobiegać jego przeciążaniu, a z drugiej – powoli wprowadzać do swojego życia aktywność fizyczną.

Ważną rolę w procesie usprawniania po operacji odgrywa rehabilitacja (fizykoterapia, kinezyterapia, masaże i trening funkcjonalny), która:

• zmniejsza ból i obrzęki, a także wspiera gojenie się ran,
  • stopniowo zwiększa zakres ruchów oraz siłę, elastyczność i wytrzymałość mięśni oraz stawów,
  • przygotowuje do codziennego, samodzielnego życia z endoprotezą stawu biodrowego.